کرمان- استاندار کرمان بر لزوم یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با مدیریت واحد در استان تاکید کرد و گفت: دولت آمادگی دارد با تجمیع موتور پمپ ها و اراضی کشاورزی و مدیریت واحد، به آن مجموعه تسهیلات آبیاری تحت فشار پرداخت کند.

یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با مدیریت واحد در کرمان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین ، علیرضا رزم حسینی بعد از ظهر چهارشنبه در شورای زراعت استان با تاکید براینکه تهدید کم آبی و بی آبی در استان کرمان روز به روز در حال افزایش است، افزود: اگر هر یک از کشاورزان خود را مالکین اصلی استان می دانستند، هیچگاه به خود اجازه نمی دادند تا محصول پرآب در استان تولید نمایند.

وی بر لزوم راه اندازی شوراهای مشورتی خصوصی با کشاورزان در جهت مرتفع ساختن مشکلات بخش کشاورزی تاکید کرد و یادآورشد: در این شوراهای مشورتی می توان نسبت به تولید عقلانی محصول کشاورزی با سهمیه آب محدود در راستای افزایش راندمان اقدام نمود.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: باید در راستای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، نقشه علمی و قابل اجرا در بخش زراعت استان با استفاده از نظرات و تجارب کشاورزان، متخصصان و کارشناسان امر تهیه و تنظیم شود که همگان بر آن وفاق داشته باشند.

رزم حسینی با تاکید براینکه نقشه آب استان باید تا پایان سال عملیاتی شود، تصریح کرد: دولت آمادگی دارد با تجمیع موتور پمپ ها و اراضی کشاورزی و مدیریت واحد، به آن مجموعه تسهیلات آبیاری تحت فشار پرداخت نماید.
 
تولید بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن محصول زراعی در شمال استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ۱۳۴ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی در شمال استان، گفت: بیش از ۷۰ درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی شمال استان در شهرستان های ارزوئیه، بردسیر و بافت می باشد که نسبت به تولید ۵۷ نوع محصول زراعی از قبیل ذرت، گندم، جو، سیر، پیاز، سیب زمینی، کلزا، پنبه، یونجه و ... اقدام می شود.

سعیدی از تولید بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن محصول زراعی در شمال استان خبر داد و افزود: متاسفانه استان کرمان بدلیل خشکسالی های اخیر در سطح کشور از ضریب نسبی خوبی برخوردار نیست و در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

وی یادآورشد: کشاورزان علارغم توصیه سازمان جهاد کشاورزی استان برای عدم کشت گندم مجبور به کشت گندم هستند زیرا گندم تنها محصولی است که دولت نسبت به خرید تضمینی آن اقدام می کند و همین امر موجب شده تا کشاورزان جنوب استان نیز به جای کشت هندوانه، گندم کشت نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه دو نمونه گندم در استان کشت می شود، تصریح کرد: عمده محصول گندم شهرستان ارزوئیه گندم ماکارانی است که ۲۰۰ تومان گران تر از گندم نان و با عملکرد بیشتر خریداری می شود.

سعیدی نیز بر یکپارچه سازی اراضی کشاورزی استان با هدف مدیریت واحد در استفاده صحیح از موتور پمپها، رعایت مسائل فنی، کیفیت بخشی محصولات زراعی و ... تاکید و خاطرنشان کرد: تجمیع مدیریت می تواند کاهش هزینه ها، بالا رفتن بهره وری و کنترل منابع آبی را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد کشاورزی شمال استان عمده مالکی است، گفت: عمده بار اشتغال در بخش کشاورزی است و این امر موجب پدیده خرده مالکی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: آب منطقه ای باید همکاری لازم را در اجرای این طرح داشته باشد و با ساماندهی منابع آبی، میزان برداشت آب کشاورزان را مشخص نماید.
 
لایحه قانون وراث در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما اجرایی نشد

عضو خانه کشاورز و کشاورز نمونه کشور نیز در این جلسه از عملکرد شورای راهبردی آب کشور ابراز نارضایتی کرد و گفت: در این شورا در خصوص پیاده سازی پروژه آبیاری تحت فشار مقرر گردید اضافه برداشت ها کنترل شود اما چاه های آب ساماندهی نشود.

قاسم سالاری بر پلمپ چاه های غیرمجاز و برخورد قضایی با متخلفان تاکید کرد و افزود: ساماندهی چاه های آب غیرمجاز که از مصوبات طرح همیاران آب استان است باید به طور دنبال و در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه با آبیاری غرقابی به ازای هر کیلو گندم هزار و پانصد لیتر آب مصرف می شود، یادآورشد: با اجرای طرح آبیاری تحت فشار می توان با یک سوم این میزان آب به توسعه پایدار دست یافت لذا با اجرای این طرح برداشت ها اقتصادی و راندمان افزایش می یابد.

کشاورز نمونه استان با تاکید براینکه سیستم آبیاری تحت فشار در سطح استان باید فراگیر شود، خاطرنشان کرد: تفکیک اراضی کشاورزی بین وراث یکی از مشکلات بخش کشاورزی است که موجبات خرده مالکی را فراهم می کند لذا سال ۱۳۸۸ لایحه قانون وراث در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما اجرایی نشد، در حالیکه اجرای این قانون می توانست بخش عمده مشکلات حوزه کشاورزی را مرتفع سازد.

 در ادامه این جلسه مقرر گردید هر یک از سه نفر کشاورز نمونه کشوری که در جلسه فوق حضور داشتند علارغم اینکه هر یک نسبت به تجمیع ۵۰ حلقه چاه آب در منطقه اقدام نمایند، با انتخاب خودشان دو نفر دیگر را برای تجمیع حداقل ۵۰ حلقه چاه آب در منطقه ترغیب نمایند تا بتوان تا پایان سال بخش عظیمی از چاه های آب مجاز در منطقه تجمیع و ساماندهی و مشکلات حوزه کشاورزی در منطقه فوق مرتفع گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.